У заході взяло участь близько 90 осіб, серед яких були представники закладів вищої освіти, міністерств освіти європейських країн, які входять до команд національних експертів з реформування вищої освіти (HERE) з сусідніх країн-партнерів ЄС, представники Національних Еразмус+ Офісів, експерти, представники Університету Барселони.
Від України взяли участь:
- Світлана ШИТІКОВА, координаторка Національного Еразмус+ офісу в Україні.
- Олена КОЗІЄВСЬКА, керівник Cекретаріату Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, Національний експерт з реформування вищої освіти;
- Володимир БАХРУШИН, керівник сектору вищої освіти Науково-методичної ради МОН України, професор Запорізького національного технічного університету, Національний експерт з реформування вищої освіти;
- Юрій РАШКЕВИЧ, член Національного агентства кваліфікацій, професор Національного університету «Львівська політехніка», Національний експерт з реформування вищої освіти.
Метою конференції було ознайомити представників національних команд експертів з реформування вищої освіти з досвідом різних країн Європейського простору вищої освіти щодо реформування вищої освіти на інституційному та національному рівнях, розуміння ролі вищої освіти у зміні ландшафту ринку праці в контексті нових компетентностей, а також обговорити проблеми, пов’язані з напрямом «greening» вищої освіти, представивши та обговоривши попередні результати дослідження, яке SPHERE отримала від Європейської Комісії. Конференція створила можливість отримати цінні рекомендації та поради щодо практичного вирішення конкретних проблем з метою нарощування потенціалу вищої освіти. Також учасники заходу отримали можливість продемонструвати результати діяльності команд національних експертів з реформування вищої освіти, роль студентів у сприянні такого реформування. Отже, конференція стала підсумковим етапом, який дозволив оцінити внесок національних команд експертів у розбудову та підтримку національного реформування вищої освіти, актуальність і корисність конкретних заходів для посилення інституційної спроможності національних команд, а також визначити цілі та стратегію SPHERE Team на 2024 рік.
Під час заходу були проведені дискусійні панелі, під час яких відбувся обмін досвідом реформування національних систем вищої освіти, реалізації поточних пріоритетів реформ, пов’язаних з річними планами роботи команди HERE, а також учасники обговорили необхідність проектів ЄС, пов’язаних із цими реформами, формування планів роботи SPHERE на наступний рік з урахуванням потреб національних команд реформування вищої освіти.
Програмою заходу були передбачені виступи щодо проблем впливу інновацій та діджиталізації навчання на інтернаціоналізацію вищої освіти; змін, які відбулися в сфері вищої освіти у зв’язку з пандемією COVID-19; проблем освіти упродовж життя та професійного розвитку, гнучкості навчання та необхідності запровадження мікрокваліфікацій та мікрокредитів; досвіду визнання отриманих мікрокваліфікацій в системі формальної освіти тощо.
Також під час конференції Олена КОЗІЄВСЬКА виступила з презентацією щодо проблем і викликів в системі вищої освіти, які виникли у зв’язку з повномаштабним вторгненням з боку рф, потреб реформування вищої освіти, а також пріоритетів розвитку вищої освіти на 2024 рік, зокрема що стосуються якості вищої освіти та її визнання, соціального виміру вищої освіти, діджиталізації та інтернаціоналізації. Визначення цих пріоритетів та обґрунтування їх необхідності та важливості для України є підставою для подальшого фінансування міжнародних проектів в рамках Програми ЄС Еразмус+. Також, Національний експерт представила організацію діяльності Національної команди та її вплив на розвиток вищої освіти України.
Отримана під час заходу інформація щодо поточних проблем у сфері вищої освіти, перспектив їх розвитку, практики вирішення питань визнання отриманих результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти, в системі формальної освіти, є важливою з точки зору розуміння необхідних трансформацій в системі вищої освіти та може бути використана під час підготовки законодавчих змін до Закону України «Про вищу освіту» та доопрацювання законопроекту про освіту дорослих до другого читання.
Також важливим є донесення до освітньої спільноти європейських країн проблем і викликів у сфері освіти, у тому числі у сфері вищої освіти, що виникли у зв’язку з воєнними діями, та висвітлення вагомих для України напрямів подальшої міжнародної співпраці, спрямованих на зростання інституційної спроможності закладів вищої освіти.